Saturday, September 7, 2013

Jika difikirkan, tugas seorang itu sangat besar sebenarnya.. sewaktu mengandung, seorang ibu sepatutnya memperbanyakan bacaan Quran dan utamakan beberapa surah pilihan dalam setiap harinya.. saya pernah mendengar dari mulut seorang ibu yang melahirkan seorang anak kecil yang cukup bijak.. katanya, "semasa mengandungkan anak itu, diperbanyakkan bacaan surah pilihan, berbanding dengan kakak dan abangnya, si ibu membaca seluruh isi al-Quran."..

kata orang, jika ibu yang mengandung itu memperbanyakan bacaan surah Luqman, insyaAllah anak itu akan berperangai baik, hormat pada ibu bapa.. jika banyak membaca surah Muhammad, anak itu akan berakhlak mulia seperti nabi Muhammad.. Jika banyak dibacakan surah Yusuf, anak itu akan dianugerahkan kecantikan rupa paras.. jika banyak membaca surah Maryam, akan dipermudahkan proses kelahiran.. begitu juga berusaha untuk menguatkan emosi, tabah dan cekal melawan emosi negatif ketika mengandung, tak boleh berperangai mengikut nafsu saja..

sebaik-baiknya, susu ibu itulah yang sepatutnya diberi kepada si anak yang berusia 2 tahun secara sepenuhnya.. untuk ibu yang bekerja, mungkin kedengaran agak sukar.. entahlah, harap-harap Allah akan kurniakan apa yang baik saja..

No comments:

Post a Comment